tisdag 16 november 2010

Övertrött tjej

Passar på att skriva en rad nu när jag sitter på övervåningen för att natta en övertrött liten tjej så att Stoffe kan få somna, han ska ju upp tidigt för att jobba imorgon. Nog för att hon sover bra på natten (peppar peppar!!) men innan hon somnar in är det en kamp här hemma! Vid niotiden börjar hon bli gnällig och så småningom övergår gnället i skrik. Blöjan är bytt och magen är mättad, hon är jättetrött och ögonen fladdrar men ändå har hon så svårt att komma till ro. Vi tio brukar jag ha "vunnit" kampen och hon sover gott fram till tre, fyra eller fem. Ikväll pågår nattningen fortfarande men nu har hon lugnat sig och jag inväntar djupsömn innan det kritiska momentet att lägga ner henne i sin säng står på schemat.

Det tar mycket på tålamodet när det känns som att inget hjälper och jag blir både ledsen och besviken på mig själv när jag inombords känner att jag blir irriterad. Det är ju min skatt, min prinsessa, min lilla skrutt! Jag vill inte bli arg på henne. Jag visar det inte och säger aldrig något högt, men samvetet får sig en ordentlig törn.


6 kommentarer:

  1. så känner jag också när det strular just på kvällarna! men konstigt nog så brukar det inte ta mer än 10 minuter innan man saknar henne och önskar nästan att hon vaknade igen när hon väl somnat=)
    och det gör dig ju såklart inte till någon dålig mamma, alla känner nog så=)

    SvaraRadera
  2. Hejsan. Tack för din kommentar :) Ovarallen är köpt på Kappahl för 179:- och märket heter New bie.Hela kollektionen av New bie är såå fint. Först ville jag ha en overall från Lundmyr of Sweden men den kostar 799:- (!) och dom ser nästan likadana ut! Blev superglad när jag hittade denna. Mvh Helene

    SvaraRadera
  3. Det är tillåtet att känna så, fast man är mamma är man inte mer än människa. Hon är ju din lilla prinsessa iaf. Kram Marina

    SvaraRadera
  4. Kan också bli irriterad, men de får man bli ibland även fast man älskar den överallt annat :)

    SvaraRadera
  5. Tack för alla förstående ord! :)

    SvaraRadera
  6. Känns som att jag kunde ha skrivit det inlägget för ett tag sen. Man blir lite irriterad emellanåt, så är det bara. :) Det är mänskligt Anna!! Men jag forstår, jagf år med världens samvete. Kram

    SvaraRadera